Problemet med "hen"

Jag förstår inte ordet hen.. Varför ska man inte ha något kön längre? Man har hela tiden olika roller i livet.

Som liten är man: troll, brandman, prinsessa, prins, pojke, flicka

Skolan: emo, fjortis, punkare, plugghäst, glasögonorm..

Som vuxen: brandman, undersköterska, pilot, städare, kock...

Man lever i sina roller. Man är barn, mamma, pappa, mormor, farfar, barnbarn, kollega, vän, bekant, man, kvinna..

Varför kan man inte höja kvinnans värde, genom lika lön för lika arbete, samma värde?

Varför måste man vara könslös för det? Är inte det ytterligare ett bevis på att vi kvinnor inte duger? Inte räcker till? Aldrig kan bli så bra som männen?

Jag kommer uppfostra Bianca till att bli en kvinna. En kvinna med integritet, som vet vad hon ska göra för val i livet, vad som kommer göra henne lycklig.

Jag ska uppfostra henne till att förstå, att hon förtjänar lika mycket som en man. Hushållsarbete, barn, arbete, det är sånt man delar på.

Men jag vill att hon ska vara en kvinna, hon ska vara stolt över det. Det är inte att skämmas över, vilket kön man tillhör alltså.

Pojkar ska bli män, flickor ska bli kvinnor, den ena ska inte vara sämre än den andra.

Sen skiter jag i töntighter, om bianca vill ha på sig kjol eller byxor, leka med bil eller prinsesskrona, ha på sig blått eller rosa.

När ska vi vakna upp och inse vad som är viktigt och vad som verkligen inte är det?

Och förresten! Ordet "hen" finns inte ens med i autocorrect.



Kommentarer
Postat av: ELin

Håller med dig! Men läste i veckan att "Hen" ska avse dom som inte vill identifiera sig med ett kön, typ transexuella personer...kan faktiskt tycka det är ok i det syftet! Men när de till och med börjar ta bort att man får använda pojke/flicka och pojk/flick-lekasker på dagis, då har det gått för långt!

2012-04-05 @ 21:28:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0