Som småbarnsförälder...

Finns ett visst antal saker man kan göra för att förenkla ens liv.

1. Det är totalt slöseri med tid att sätta på en bebis skor fören man är ute, har åkt bil och kommit fram till ändåmålet. Följer man inte detta får man sätta på skorna ca 157 gånger(innan man kommer hemifrån då)

2. När mannen somnar bebis, ha sms-kommunikation så du vet på ett ungefär när du kan börja med maten(typ smsa tio min innan hon sover så jag kan sätta på pasta)

3. Måltid är nästan alltid lika med bad, håll tapeter och dylikt långt från barnet, och klä gärna av barnet innan mat, ha gärna ett saneringskit i närheten.

4. Den gyllene regeln är att barn alltid älskar att leka med saker du är rädd om. Inse att du kommer förlora kampen.

5. Situation i affär, ha alltid med något du kan muta med. Gå. Inte. In. Utan. Det. För. Då. Kommer. Du. Ångra. Dig.

6. Ännu ett affärsproblem, håll dig ALLTID i mitten av gångarna. Allt kan man leka med.

7. Barn är smarta. Sjukt smarta. Att förekomma eller förekommas

Alltså, bebisar är ninjas. Och orädda. Deras mål är att härska över elutagen och äta allt som kommer i deras väg.

Du kommer säga NEJ ca 10.000 gånger per dag. Ditt barn kommer ge dig ett gigantiskt leende och fortsätta. Sa jag att barn är ninjas? Manipulerande ninjas.

Detta är den mest roliga, ångestfyllda tid någonsin. Man får en helt annan förståelse för hur mycket man EGENTLIGEN kan stoppa i munnen. Saker ni inte kan tänka er i era hemskaste mardrömmar.

Ni kommer stöta på problem som man aldrig hade kunnat tänka sig innan. Men vet ni vad? Det är SÅ värt det. Varenda sömnlös, "peta-i-ögat och bita-dig-i-näsan"- minut är så värt det. När man ligger sådär tätt ihopkurade och får se ett par vackra blåa ögon plira upp mot en.. Ja då får man hopp om livet och om mänskligheten. Man kommer känna en kärlek så stark, så stark att man inte vet var man ska göra av alla känslor. Man VET att man kommer göra ALLT i ens makt för att skydda denna lilla, fina varelse, denna som är hälften du. Detta kommer låta som en klyscha, men, det skiter jag i. Detta är det bästa jag har åstadkommit med mitt liv. Jag är så privilegierad att få ha ett sånt underbart, busigt, vackert litet energiknippe till barn.




 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0