MINA tankar om yttrandefrihet!

Det första jag vill säga är;
Yttrandefrihet är INTE bara en frihet, det är ett ansvar!

Vad menar jag då?

Naturligtvis är yttrandefrihet bra, sålänge den tillämpas på rätt sätt. För JAG tycker att det finns vissa saker man aldrig får säga, till sin partner, barn, vänner, arbete, men det jag tänker främst på, är internet!

Vad ger folk RÄTTIGHET att kasta spydigheter och elakheter till höger och vänster? Till människor man inte ens känner? Jag läser en del stora bloggar, men kollar även olika debatter på tidningar osv. Det slår mig hur fruktansvärda saker personer kan skriva, rena elakheter om folks utseende, sätt att vara eller val i livet.

Det är så lätt att vara anonym på internet. Man får inga konsekvenser.

Man kan babbla fram och tillbaka i evighetens evighet om detta, men min fråga är;

-varför har människor ett så stort behov av att trycka ner andra, personer man inte ens känner? Vad får man ut av det?

Borde det inte följa någon slags skyldighet till den fantastiska rättigheten till yttrandefrihet, som vi har? Borde man inte inse att det är ett privilegium? Som faktiskt tillhör dom mänskliga rättigheterna, för att göra saker bättre?

Nu menar jag inte att man inte ska ge kritik, jag är allt för kritik, konservativ kritik, bra/negativ men schysst och noga formulerat.

Jag älskar en rättvis debatt, med bra källor och kloka och genomtänkta argument, utan detta hade samhället stått sig rätt slätt.

Det är viktigt att ha debatter med SD, kunna föra sin talan, inte blunda för saker som är obehagligt. Men man måste inse att det inte räcker med argument som att dom är "några jävla rasister".

Men hur ska man kunna föra en mogen debatt om man inte ens kan uppföra sig på Kissies.se?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0