MINA tankar att om må dåligt..

För det första vill jag bara säga att det som jag skriver här, handlar om vanligt dåligt mående. Depression är en helt annan sak.

Jag mår inte dåligt så ofta. Jag är oftast glad och kan vara rätt "hakuna matata". Det är inte det att jag aldrig tycker att livet är jobbigt, eller att jag inte mår dåligt. Men för mig fungerar det att inte fokusera så mycket på det.

Många gånger så väljer jag helt enkelt att inte fundera så mycket på det. Det går över. Men någon gång då och då så hamnar man i svackor, då man inte känner för att göra något alls. Har pratat med en vän om detta, rätt mycket. Vad vi oftast kommer fram till, (ja vi har pratat om detta "några" gånger) är att ibland måste man bara få säga orden högt. "idag är ingen bra dag", "dom sista dagarna har jag inte känt för att göra något"..

Jag tror man måste hitta ett bra mellanting. Försöka att sluta att snöa in på saker som man faktiskt ändå inte kan förändra, saker som bara gör dig olycklig att fundera på. Men någon gång då och då, till en nära vän t ex, tillåta sig själv att vara lite svag, fast det kan vara svårt.

Jag är själv ingen person som har ett behov av att prata om mina problem, jag löser dom, bearbetar och sen KANSKE jag pratar om det. Ofta Månader eller till och med år senare kan jag prata om set. Så för mig kan det hjälpa att bara ta tag i att våga må dåligt med någon jag är trygg med. Medan jag anser att andra kanske skulle må bra av att stänga av lite...

Som sagt, en blandning. Man får aldrig bli så inrutad av sina problem att man glömmer att vara lycklig, lycklig av saker som sker HÄR OCH NU. Det förflutna och framtiden kan visst vara både jobbigt och spännande, men om det fyller dig med ångest på kvällarna är det dags att bara fokusera på nuet.

Missförstå mig inte, det förflutna är visst bra, för att lära sig av sina gamla misstag, minnas, glädjas.. Men man har ingen framtid av det förflutna. Likaså framtiden, vad har du för nytta av den om du hela tiden skjuter upp din egen lycka?

Nej försök att alltid hitta något som gör dig glad, varje dag, varje timme.. För livet är oftast inte så svårt att man inte kan hitta glädjen i det lilla. Sitt barn, partner, vänner, tända ljus, god mat, ett varmt bad. Precis det som ger er en lycklig stund och gör att ni känner er nöjda, för nöjd är inte fel att vara.


Till sist. Denna sinnerso-bönen har jag verkligen tagit till mig, innebörden är stark och hjälper ofta om man misströstar

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden."

Må bra, älska ofta, skratta mycket.







Kommentarer
Postat av: Ida

Du är en fantastisk person Allek! <3

2011-11-14 @ 21:18:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0