Lasagnen

Du behöver:

800 gram Nöt/fläskfärs
3 burkar Passerade tomater
1 stor gul lök
1.5 dl kethup
10-15 stycken lasagneplattor
1 liter mjölk
2 burkar champinjoner
3 st buljongtärningar (Kalv)
300 gram riven
ost 1 dl mjöl
Smör eller Margarin
Salt Vitpeppar

Detta kan ni klara er utan, men det blir extra smarrigt;)


Vitlökspulver efter smak
Lite farinsocker (eller vanigt)
Dijonsenap efter smak
Skvätt citron

Innan ni börjar, för att få, iaf enligt mig, bäst resultat. Så är det att ge köttfärssåsen tid, tid att koka in, jag lät mitt koka 3 timmar ungefär. men det kommer gynna er. Jag LOVAR! och glöm inte kärlek <3

Bryn färsen, hälften nöt hälften svin;) (Precis som vissa människor man mött)

 

 

Tre förpackningar passerade tomater

 

 

I med buljong (två på bilden men fick slänga i en tredje sen)

 

Kasta ner svampen

 

 

Fräs löken svettig, släng på lite farinsocker, bara för att det blir så himskans gott. När den svettats färdigt. Släng i löken i såsen.

 

Släng i vitlökspulver, blir naturligtvis bäst med färsk, men jag är så stolt över mig big size-burk;) Släng i så pass mycket att era grannar luktar det i trappuppgången, eller för dom mesiga, lite mindre

 

 

Mycket smör i en kastrull, släng i mjöl så det blir en riktig deg

 

 

Blanda i 1 liter mjölk

 

 

Inser ni precis som jag att ni tagit för lite mjöl och att det inte tjocknar? då går det utm'rkt att blanda vatten och mjöl. Jag använder Biancas gamla juiseflaska, mest för att jag glömt var jag lagt skakar-mojängen.

 

 

Det är OKEJ! Det ska synas att man jobbar hårt

 

Släng ner salt och vitpeppar, allt efter er egen smak

 

 

I med ketchup och Dijonsenap, nu har den börjat tjockna ordentligt

 

Dags att lägga upp. Börja med köttfärsåsen, sen på med ett tunt lager bechamel-sås.

På med plattorna. jag bryter mina så jag är säker på att det finns pasta all over;)

Sen fortsätter du tills Formen eller ingredienserna tar slut, spara dock ett par dl bechamelsås.

 

 

Blanda i ost i såsen tills du skäms. Sen tar du lite till

 

 

På med resterande sås, sen toppar du med massvis av ost. MASSOR!

 

 

Voila!

 

Detta kommer serveras med en grekisk sallad

 

Bon apetit



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0