På mitt barn fungerar inte pedagogik

Nä. Det är så. Jag tycker att jag är pedagogisk,men barnet överlistar mig.

Bara några få exempel:

Ta tex när hon sitter på en stol och reser sig upp. Då säger jag till Henne att sätta sig ner, när hon gör det, berättar jag för henne att hon är duktig.

Problemet: hon vill vara duktig HELA tiden, då måste man TYDLIGEN resa sig hela tiden också, bara för att få sätta sig och få beröm.

Eller när jag och Danne har lärt henne att hon ska klappa smulan försiktigt. Då säger vi "ta det försiktigt till henne" och då klappar hon så fint och säger "åhhhhh"

Problemet: när man i andra tillfällen säger till henne att ta det försiktigt.. Som när hon dricker mjölk, säger man till henne då, jaa, då börjar hon klappa glaset och säga "åååååh".

Eller när man lär henne att kasta med bollen, sen berömmer man henne. Bianca tolkar detta:

-"ah, mamma och pappa tycker jag är duktig när jag kastar bollen, då blir det nog ännu gladare om jag kastar med allt, helst det fyllda glaset"

Jag försöker lära henne att hålla för munnen när hon hostar, lägger min hand framför hennes mun för att visa. Då tar hon min hand, pussar den (alternativt slickar på den), vänder sig bort och hostar rakt ut.

Alltså... En fråga? Hur gör man sig opedagogisk???!



Kommentarer
Postat av: Emilia

Haha.. jag känner igen det där :) Kramar!

2012-04-14 @ 13:49:44
URL: http://www.acupofemilia.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0